Ideas that help
your business
grow

Pomysły, które
wspierają rozwój
Twojej firmy

Projektowanie graficzne – kryteria wyboru wykonawcy


Na co warto zwrócić uwagę przy poszukiwaniu agencji reklamowej, czy innego wykonawcy naszego projektu?
– czy zamieszczone na stronie prace odzwierciedlają aktualny poziom kreatywny agencji?
– kto wykona nasz projekt i czy będzie to nowa kreacja, czy tylko zmodyfikowany szablon, bądź stary niesprzedany projekt?
– jak podane koszty cennikowe będą się miały do naszego zlecenia, jeśli np. jego czas lub zakres ulegną zmianie?
– czy poziom i jakość komunikacji podczas pracy będą satysfakcjonujące?
– czy otrzymamy koncepcje odpowiadające zakładanej przez nas strategii?
– czy otrzymamy fachowe wsparcie i doradztwo podczas wykonywania zlecenia oraz później przy jego wdrażaniu?
– czy ostateczne pliki będą właściwie przygotowane pod określone technologie reprodukcji?
 
 Są to bardzo ważne aspekty, na które powinniśmy zwrócić uwagę jako klienci. Często sama cena projektu jest wyznacznikiem jego jakości, jednak z reguły decydujące o wyborze powinno być doświadczenie potencjalnego wykonawcy. Projektowanie graficzne, a w szczególności tworzenie identyfikacji firm i produktów to wysokospecjalizowane zajęcie wymagające szerszych analiz i horyzontów, czytaj: wysokowykwalifikowanych specjalistów. Nawet na pozór proste zadanie, wykonane źle, może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Chodzi tu przecież na nasz wizerunek, a uszczerbek na reputacji firmy może nas drogo kosztować.
 
Czy ładny, nowoczesny obrazek wystarczy?
Dobre logo, projekt graficzny wtedy przynosi firmie korzyści, gdy m.in. ściśle wynika ze strategii, ma przypisane pewne cele marketingowe, niesie określony przekaz emocjonalny. Mówiąc prościej: logo, czy grafika firmowa powinna być bardziej odzwierciedleniem filozofii i strategii przedsiębiorstwa, niż tylko ładnym obrazkiem, który nie ma "się podobać" prezesowi, a efektywnie oddziaływać na klienta.
 
Czym powinien charakteryzować się dobry projekt?
Żadnego projektu nie powinno się wykonywać w oderwaniu od analizy potrzeb klienta czy istniejących już opracowań, jak np. system identyfikacji wizualnej firmy (Corporate Identity System), jeśli takowy istnieje.
Bardzo ważne wówczas jest, aby projekt był spójny graficznie i merytorycznie z pozostałymi materiałami promocyjnymi firmy. Naturalnie, jeśli istniejący system nie jest dobry, to znaczy – nie przynosi firmie zakładanych korzyści, należałoby pomyśleć nad jego korektami, lub całkowitą zmianą. To może jednak pociągać za sobą potrzebę wykonania szerszych analiz rynkowych, czyli zaangażowania kolejnych środków, czy firm specjalistycznych.
 
Ile powinien kosztować dobry projekt?
Rozpoczynając pracę z nowym klientem szczególnie trudno jest na samym początku ustalić dokładny czas i zakres czynności potrzebnych do wykonania danego projektu.
Mimo to, dla pewnych standardowych rozwiązań istnieją cenniki.
Wybór najtańszych rozwiązań, jak to ma miejsce w każdej innej branży, grozi nam tylko kłopotami, warto więc odrzucić je i przygotować się na większy wydatek.
Warto dowiedzieć się, czy po zakończeniu projektu otrzymamy wsparcie przy jego wdrażaniu, sprawdzić referencje wykonawcy i to, czy ma stałych, zażyłych klientów.
A cena, cóż… koszt wykonania, a wartość tej pracy to często bardzo różne liczby.
Koszt pracy godzinowej nad logo może wynieść np. 1000 zł. Lecz jeśli będzie to logo olbrzymiego przedsiębiorstwa, to wg jakich wskaźników obliczyć jego wartość? Kapitału zakładowego? Ile wówczas powinien zarobić projektant, którego efekty pracy mogą przełożyć się na poprawę wizerunku i zaufania a w konsekwencji na wyniki finansowe firmy?
 
Piotr Czaplicki – profesjonalna grafika reklamowa, identyfikacja wizualna firm i produktów – www.brandhelp.pl